022 Biznesninja opowiada o różnicach w budowaniu relacji biznesowych w Polsce i Holandii. Rozmowa z Lidią Krawczyk

Lidia Krawczyk, w sieci jako Biznesninja pomaga ambitnym specjalistkom wcielać w życie projekty i uczy je struktury strategii i skalowania.

 

W wywiadzie rozmawiałyśmy o:

  • istocie strategii w budowaniu biznesu 
  • o tym, dlaczego pracuje właśnie z kobietami i dlaczego tak dobrze rozumie biznesy, jakie tworzą 
  • o naturalnych zasobach — hormonach, które wpływają na podejmowane decyzje
  • strategia i planowanie to kierunek (nie droga w kieracie) a coś stworzonego na własny użytek
  • o zmianie planu w trakcie — czyli decydowaniu na podstawie tego, co przyniosły doświadczenia, a doskonalenie planu to proces niekończący się
  • o dwóch obliczach negocjacji — negatywnych, pejoratywnych, twardych i takich nastawionych na relacje i obopólną korzyść
  • Ustal sobie zasady, według których chcesz działać z klientami nienegocjowalne granice i oraz strefę kompromisów i sprawdzaj, czy działasz tak, że jest to fair dla wszystkich klientów
  • nie zapytasz, to się nie dowiesz, czyli jak interakcja pozwala indywidualnie patrzeć na zapytania klientów
  • o rozbiciu potencjalnych wątpliwości przy pomocy tekstów na stronie — które jasno określają zasady współpracy, a jednocześnie są argumentami, które przekonują do zakupu
  • negocjacja to skuteczna komunikacja, nastawiona na osiąganie celów oraz  asertywność i umiejętność słuchania
  • o nastawieniu do negocjacji, które warunkuje to, jak rozmowa będzie przebiegała
  • o modelu profesora Hoffstede — opisującego 6 wymiarów różnic kulturowych — społeczeństwo holenderskie jest w sposobie działania „kobiece”, czyli nastawione na współpracę i usystematyzowaną pomoc społeczną, w kontrze do modelu polskiego — nastawionego na autonomiczność i konkurencję
  • O sukcesie negocjacyjnym na polu rodzinnym — z synem, który chętnie poświęca czas na sport, a nie wyłącznie gry komputerowe
  • o sile emocji w negocjacjach, czyli o decyzji wspierania organizacji charytatywnej, która została „wymuszona” i zaburzyła asertywne działanie i odmowę 
  • o technikach manipulacyjnych, które są skuteczne, potrafią nakłonić do podjęcia określonych działań, ale pozostawiają niesmak i mogą przynieść odwrotny rezultat, kiedy ktoś odstąpi od umowy
  • o tym, że kobiety negocjują lepiej, jeśli nie robią tego dla siebie
  • o holenderskiej kobiecości — działaniu w negocjacjach, nastawionym na współpracę, wsłuchanie się w drugą stronę, ale najważniejsze, o tym żeby nie zapomnieć o swoich potrzebach (choć z tym nie mają problemu mężczyźni)
  • o mało optymistycznej wizji miejsca kobiet w społeczeństwie za 10 lat (warunkowaną prognozą z raportu Gender Gap, gdzie równość obu płci nastąpi za 107 lat), gdzie zmieni się wiele, ale nie będzie to nadal kropla w morzu
  • Rada dla kobiet na przyszłość: ustal własne zasady działania i patrz na własne potrzeby i ich nie ignoruj! To jak działa biznes, wynika z decyzji podejmowanych na polu rodzinnym i jak asertywne kobiety są w domach


      Gdzie możesz znaleźć Lidię:

          Jeżeli zainteresowały Cię tematy, o których rozmawiam z Lidią Krawczyk, zapraszam Cię do ich analizy i omówienia, które miesiąc po publikacji każdego odcinka znajdziesz tutaj, a jeżeli zapiszesz się na newsletter – analizę metod negocjacyjnych gości wywiadów wyślemy do Ciebie mailem po każdej nowej audycji. Otrzymasz też w prezencie lekcję video o tym, jak się bronić przed manipulacją w negocjacjach.