Negocjuj ze mną, a powiem Ci kim jesteś

Opublikowane przez Kamila Jakubowska w dniu

Odcinek #010 to rozmowa z Anną Oleksy, niezależną ekspertką i konsultantką procesów logistycznych, mikroprzedsiębiorczynią, dla której sprzedaż i negocjacje wynagrodzenia do niedawna sprawiały duże wyzwanie, żeby nie powiedzieć kłopot. Podobnie jak Bartek Fetysz w odcinku #008, tak tutaj Ania mówi o wycenie swojej pracy i obronie kwoty, którą kładziemy na stół. 

Ania opowiada, jaką rolę poznawczą mają dla niej negocjacje, w jaki sposób przygotowują ją do współpracy z tym konkretnym klientem i pozwalają prognozować jakość tej współpracy. Grad pytań ze strony klienta z początku ją wyczerpywał, lecz szybko odkryła walor takich spotkań. 

Rozmawiamy także o czymś, co Ania nazywa oporem, gdy pracuje ze zmianą, a co w języku handlowym nosi miano „obiekcji”. Ania mówi o tym, ile ważnych informacji niesie ze sobą wiedza, co budzi w ludziach opór.

Audycji możesz wysłuchać tutaj, a metoda, którą analizujemy to: 

Negocjuj ze mną, a powiem Ci, kim jesteś

Ania mówi wprost: na początku miałam ochotę rozszarpać tych, którzy zalali mnie falą upierdliwych pytań. 

Ania jest niskiego wzrostu. Maleńka kobieta, przedsiębiorczyni solistka, uzbrojona jedynie w swoją wiedzę. Naprzeciw niej brygada specjalistów, samych panów, bombardujących ją pytaniami,  naprawdę trudnymi, biznesowymi, eksperckimi. 

Bombardowanie pytaniami ją wyczerpało, spotkanie ją wyczerpało.   Zaczerpnęła tchu, dopiero gdy się skończyło. 

A potem współpraca układała się wyśmienicie. 

Klient sprawdzał, czy Ania podoła wyzwaniu. Czy osiągnie ten rezultat, którego oni sobie życzą. Czy ma środki i wiedzę. Czy ma doświadczenie. Czy nie kręci i nie koloryzuje, jak (przykro mi, doświadczenie) lubią handlowcy. 

I w drugą stronę: Ania widziała ludzi, którzy znają się na swojej robocie, którzy wiedzą czego chcą, którzy zdają sobie sprawę, jakimi środkami dysponują, czy do tematu podchodzą poważnie, czy faktycznie chcą dokonać zmiany. 

Dokładnie tak to działa. Kto zadaje pytania, specjalistyczne pytania, pytania o cel, przebieg, proces, środki, rezultaty – ten się przygotował. Wie o czym mówi. Wie, jak ma wyglądać rzeczywistość po zakończonych negocjacjach i kiedy przedmiot negocjacji się już dokona. 

I słusznie mówi Ania, że w  procesie poprzedzającym negocjacje, w procesie sprzedaży, nie uzyska się takich informacji. Papier wszystko przyjmie. Jeżeli ktoś w ogóle umie na nim sprzedające rzeczy napisać. Ale to już na inny temat. Chcesz, żebym go wzięła na tapet?


Jeżeli chcesz podobne analizy dostawać co tydzień mailem wraz z lekcją, jak możesz zastosować tą teoretyczną wiedzę w praktyce, zapisz się na newsletter. Otrzymasz też w prezencie lekcję video o tym, jak się bronić przed manipulacją w negocjacjach.

Zapraszamy Cię do wysłuchania także innych odcinków podcast Kobieta i argumenty. 

Jeżeli jest osoba lub temat, które chciałabyś usłyszeć w podcaście Kobieta i argumenty, napisz nam o tym w arcykrótkiej ankiecie tutaj.

Kategorie: Omówienie

0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *